zaterdag 7 december 2013

Dag Delhi

We zijn klaar met het noorden. Letterlijk en figuurlijk. Na drie weken reizen moeten we de batterijen even opladen. Morgen vliegen we naar het strand. Daar resten ons nog zeven dagen in zuidelijk India.

Mijn vorige twee reizen door India speelden zich in het zuiden en westen af. Eerst reisde ik van Mumbai naar Bangalore en daarna maakte ik een ruime ronde door het zuiden beginnend en eindigend in Chennai. Ik maakte op een ontspannen manier kennis met India. Het zuiden vind ik relaxt, rustig, relatief -heel relatief- schoon, groen en vrouwvriendelijk.

De afgelopen drie weken reisden we door Rajasthan, Delhi en Varanasi. Ik kan nu concluderen dat dit een ander land is dan wat ik de vorige keren heb leren kennen. Ik vind het noorden vele malen viezer, smeriger en stinkender. Het is natuurlijk niet alleen maar negatief: we zagen majestueuze forten en paleizen, maakten gezellige treinritten met Indiase meiden tegenover ons, we sliepen in kleine guesthouses bij families thuis en deden boodschappen op de mooiste markten. Dat is ook het noorden.
Maar toch, we zijn beide na drie weken moe. Moe van het constante opletten. Uitkijken dat je niet in het riool stapt, dat je niet tegen een rickshaw loopt, opletten wat die man van je wil. Moe van het eindeloze afwimpelen van mannen die je naar hun winkel willen hebben of die te goedkope taxiritten aanbieden, moe van de non-stop geluidsstroom op straat. Over vrouwvriendelijkheid later meer.

Mijn eindconclusie is positief, zeker weten. Ik had deze reis met mijn zus niet willen missen en ik zal anderen India ook aan blijven raden. Toch denk ik dat mijn liefde voor het zuiden groter is. Ik kom nog een keer terug naar het noorden om van Delhi via Udaipur en Gujarat naar Mumbai te reizen, dat is bij deze beloofd. Over een jaar of twee, drie.

Morgen vliegen we naar Chennai, daar haalt een taxi ons op en laten we ons naar Mahabalipuram rijden. Heelijk, terug naar het zuiden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten