zaterdag 7 juni 2014

Hallo Kuala Lumpur!

Vrijdag moest ik achterlijk vroeg naar het vliegveld (ja, dat ticket had ik zelf geboekt, waar was ik met mijn hoofd?). Om 3.30h ging de wekker. In de woonkamer van het hostel zat nog iemand met kleine oogjes, we bleken dezelfde vlucht te hebben en deelden een taxi naar het vliegveld. Inchecken, exit stempels halen bij de douane, boarden en vliegen. Na een kleine vier uur landen we in Maleisië. De splinternieuwe KLIA2 terminal (sinds een maand open) is waanzinnig! Wat een bizar contrast met NAIA Terminal 4 vanwaar ik uit Manila vertrok, daar hing de boel soms letterlijk met plakband aan elkaar...

Luxe backpacken, ook wel 'flashpacken' genoemd. Dat is wat mij hier in Kuala Lumpur te doen staat. Ik reserveerde in het BackHome hostel, op hun website en in de zeer goede recensies kreeg ik een heel aardig beeld, ze staan doorlopend in de top 3 van beste hostels in Azië. Als het in het echt dan ook zo mooi is, ben ik het nachtelijke opstaan gauw vergeten.

Zes koloniale winkelpanden in Chinatown zijn verbouwd tot een eigentijds hostel rondom een binnentuin. Vanaf de straat ziet het er eenvoudig uit, maar eenmaal binnen kom je in een moderne betonnen en metalen wereld terecht die niet zou misstaan in een hip woontijdschrift.
In de dorms zijn alle afzonderlijke bedden niet alleen voorzien van leeslampjes en eigen stopcontacten, maar er is aan het hoofdeind een compleet 'personal compartment' gemaakt met kastje, planken en uitklapbaar tafeltje. Wow! Daarbij zijn er grote afsluitbare kasten, zodat de kamer niet vol ligt met rugzakken en andere troep. Op de gang zijn luxe rainshowers en ruime wastafels waar ik thuis alleen maar van kan dromen. Om het maar niet te hebben over de uitgebreide keuken en de fijne woonkamer.
Na zes weken van uitermate eenvoudige kamers met muren van palmblad, koud water en afwezige waterdruk is dit een erg welkome afwisseling. Deze afwisseling maakt het reizen leuk. Zes maanden koude douches en harde matrassen is niet leuk, althans, ik vind dat niet leuk. Deze luxere plekken maken dat het reizen van nieuwe energie wordt voorzien. (Ze hebben overigens ook gewone tweepersoons kamers met eigen sanitair, je hoeft geen backpacker te zijn om hier te slapen!) Voor plaatjes moeten jullie zelf maar kijken op http://www.backhome.com.my 

Goed, Maleisië dus. Wat ga ik doen? Ik heb een visumstempel voor 90 dagen, ik heb geen vlucht het land uit, ik heb nog 17 weken minus 8 weken Indonesië en 1 week Bangkok maakt maximaal 8 weken te besteden. Ik heb geen plannen, dat is het zo'n beetje. En aangezien de paden hier behoorlijk platgetreden zijn en de afstanden overzichtelijk, hoef ik vandaag ook nog niet na te denken over waar ik heen ga. Mocht er iemand meelezen die leuke tips heeft, dan hoor ik dat graag!

Eerst Kuala Lumpur maar eens ontdekken. Het voelt vooralsnog duizend keer fijner dan Manila. Ik heb vandaag de lightrail en monorail getest, te dure thee gedronken, voor bijna niks geluncht, een rood jurkje gekocht (dan kan het paarse ding met gat erin weg) en terug gewandeld naar huis. In deze stad kan ik wel wennen, zeker met een goed hostel als uitvalsbasis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten