zaterdag 30 augustus 2014

Ubud: Artistiek, creatief, groen en zen

Na Lovina wilde ik eigenlijk direct Bali ontvluchten. Weg van de toeristen, weg van de commercie. Tot iemand zei dat Ubud rustiger was en dat je er mooie souvenirs kon kopen. Vooruit, ik ging het een kans geven voor een paar dagen. Ik heb immers de vrijheid om gewoon weg te gaan als het me niet aanstaat. In het hotel in Lovina regelde ik een plekje in de minibus en woensdagochtend reed ik in drie uurtjes naar Ubud.

Mijn overnachtingsadres, Candra Asri Bungalows, lag langs een smal paadje net van de winkelstraat af. Vanaf de veranda voor mijn bungalow had ik zicht op een oase van groene planten en even verder de immer groene rijstvelden. Voor mij was het hiermee goed, zelfs als Ubud tegen zou vallen, kon ik me op de veranda best een paar dagen vermaken met een boek.

Maar Ubud valt verre van tegen. Ubud is heerlijk! Zo'n plek als Melaka in Maleisië of Puerto Princessa in de Filipijnen, een plek waar je langer en nog langer wilt blijven. Om te beginnen is de sfeer er prettig. Er zijn behalve veel toeristen ook de nodige expats en vastgeroeste hippies, er zijn backpackers en luxe reizigers en alles smelt samen in de straten van Ubud.
Op straat wordt er heus wel eens gevraagd of ik een taxi wil, maar er is niet dat gezeur om tours of winkels waar ik in Lovina zo flauw van werd. Zelfs als ik hier een winkel in loop, kan ik gewoon rondkijken zonder dat direct de verkoper met rupiahtekens in zijn ogen naast me staat. Want leuke winkels zijn hier genoeg. Echte mooie boetiekjes met unieke spullen, van tassen tot zeep en van sieraden tot handgebonden notitieboeken. Als je van je geld af moet of nog ruimte over hebt in je rugzak, is Ubud de juiste plek.

Er zijn hippe restaurants waar écht goed eten geserveerd wordt. Na een maand lang eenvoudig eten bij kleine warungs en eetstalletjes is dit pure luxe. Drie euro voor een hoofdgerecht, dat was lang geleden! Dat klinkt vast heel raar... Maar het is het waard, want het eten is erg goed. Er zijn groene restaurants waar je bamboe rietjes in je drinken vindt en waar biologisch, slow, ayurvedisch of anderszins verantwoord gekookt wordt. Voor het eerst eet ik weer dagenlang 100% vegetarisch zonder ver te hoeven zoeken of eindeloos tempeh te moeten eten.

Hier in Ubud wonen creatieve mensen, mensen met unieke ideeën en genoeg geld om deze ten uitvoer te brengen. Voor de relaxede sfeer zijn er overal yogalessen, meditatielessen en andere rustgevende activiteiten. Tussen de winkels, cafés en yogaplekken door staan kleine tempeltjes waar offerbakjes worden neergelegd en waar de geur van wierook overheerst. Eeuwenoude tradities die zich niet laten inhalen door de 21e eeuw.

Vergeleken met Java is dit een totaal andere wereld, het lijkt in niets op het Indonesië waar ik de afgelopen maand was. Het is net of ik een ander land ben binnen gegaan. Toch is het hier net zo goed fijn, op een andere manier. Het is wereldser, mondain bijna. Uiteindelijk is Ubud gewoon een dorp, waar om negen uur 's avonds de lichten doven en de stilte overheerst.

Ik ga morgen en de komende 2 à 3 weken eerst op zoek naar paradijselijk mooie stranden op en rond Lombok, maar voor ik naar Bangkok vlieg kom ik terug naar Ubud. Beloofd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten