zondag 21 februari 2016

En toen was het ineens februari!

Nog steeds zonder update van mijn reis door Scandinavië. Oh oh, het is de hoogste tijd voor een super-update.

Die treinreis naar Stockholm in december was absoluut geweldig. De eerste etappe bracht me tot Hamburg, een stad die een wat dubieuze indruk achterliet. Het regende non-stop, alle winkels en kleine cafeetjes waren dicht op zondag en maandag en nou ja... ik kon er m'n draai niet zo goed vinden. Wel had ik een heel fijn onderkomen via AirBnB, zeker een aanrader!


De reis ging verder noordwaarts naar Kopenhagen. De trein ging onderweg op een ferry en zo voer ik Denemarken binnen op een trein én boot. 
Kopenhagen was een plaatje, ondanks de vele regen in de eerste drie dagen. Rode huizen, gele huizen, blauwe huizen, pastelroze huizen: alles was er! Wisten jullie trouwens dat er net zoveel wordt gefietst als in Amsterdam? Het is een heerlijke fietsstad, niet dat ik dat gedaan heb, want ik heb een hekel aan fietsen in de regen. 


Na vier nachten ging de trein verder, over de Sontbrug naar Zweden. Eerste halte: Malmö. Een kleine Zweedse stad, gemoedelijk, nog meer wind en regen, leuke cafés, een heus kasteel en een groot park. 
Maandag nam ik de trein naar Ystad, na alle grote steden was het heel even tijd voor rust. Onder Wallander-lezers is Ystad ongetwijfeld bekend. Ik vond er een kleine 'konsthantverkarna', een samenwerkingsverband van lokale kunstenaars en handwerk(st)ers, gericht op het behoud van traditionele technieken en ambachten. Sieraden, houten voorwerpen en natuurlijk handgesponnen wol. Het behoeft geen uitleg dat ik een mooie streng wol heb meegenomen hè.


De laatste treinreis bracht me op dinsdag naar Stockholm. Een reis door eindeloze bossen, heuvels en langs rode en gele boerderijen.
Stockholm was een oude bekende, in 2004 en 2009 was ik hier ook. Ik -hartje- Stockholm. Vijf nachten deze keer. Fijn dwalen door oude straatjes, thee drinken in de leukste cafés en genieten van deze heerlijke stad. Donderdagmiddag kwamen papa en mama ook, samen brachten we dit laatste weekend door.


Zaterdag ging ik in m'n eentje de archipel in. De boot bracht me naar Grinda, ik las dat het een mooi eiland was met een klein restaurant, een boerderijwinkel en prachtige wandelpaden. Samen met twee Zweden stapte ik na twee uur varen uit op een steiger omgeven door bossen. Het eiland bleek compleet verlaten, de boerderijwinkel was dicht, het restaurant was dicht en alle vakantiehuisjes in de bossen waren donker. 
Ik wandelde rond en vroeg me af waar die twee Zweden heen waren gegaan. De natuur was prachtig en vooral doodstil, het geluid van vogels en ruisende takken was het enige. Het was koud, de plassen op de onverharde paden waren bevroren. Aangezien ik me had ingesteld op een winkel en restaurant, was ik niet heel erg voorbereid op een buitenlunch bij vrieskou (die noodvoorraad platgedrukte mueslirepen en pinda's helemaal onder in mijn rugzak kwam ineens goed van pas). Toen de zon rond half drie (!) onderging, kwam de enige boot van die dag aan voor de reis terug naar Stockholm. Ik had nooit gedacht dat ultrazwarte thee uit een kartonnen beker zo lekker zou smaken na een dag op een koud eiland. Maar oh wat was Grinda indrukwekkend mooi, misschien wel mooier dan bij zomers drukte. 
Een betere afsluiter van twee weken reizen was er niet. 


Zondag dronken we met z'n drieën een laatste glögg (Zweedse glühwein) voor we naar het vliegveld terug gingen. In twee uurtjes stond ik op Schiphol. Einde treinavontuur.
Het treinreizen was prettig, ik had alle tickets vooraf gereserveerd en had zo de meest voordelige tickets op zak. Op die manier hoeft treinreizen niet duur te zijn. Het was heerlijk om met een boek in de hand onderweg het landschap langzaam te zien veranderen. Van de eindeloze weilanden rond Gouda naar het licht glooiende landschap in Duitsland, de eilanden en weiden in Denemarken en de dichte bossen in Zweden. Een manier van reizen die voor herhaling vatbaar is, langzaam, bedacht en rustig. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten