dinsdag 1 juli 2014

Halverwege

Ik ben deze week halverwege mijn Grote Reis. Halverwege, bijna onvoorstelbaar! 13 weken gehad, dit is week 14 en er liggen nog 13 weken voor me. Het wordt nog steeds elke week leuker, iets dat ik nauwelijks kan bijhouden. Elke week zie ik weer nieuwe mooie dingen en het maakt allemaal nog net zoveel indruk als toen ik net in Korea aan kwam. Ik heb een prettig - en tergend langzaam - ritme te pakken en voel me hier heel fijn bij.

Tegelijkertijd ben ik ook halverwege Maleisië. Tenminste, ik dénk dat ik zo ver ben. Uiteindelijk zou ik hier best de volle 90 dagen van het visum kunnen blijven, maar dan komen mijn Indonesië plannen in het gedrang. Ik moet ergens een grens stellen, dus bij deze: uiterlijk 1 augustus wil ik in Indonesië zijn. Zo kan ik daar optimaal gebruik maken van een 30 dagen visum en een verlenging van nog eens 30 dagen.

Ik zit nu in Kota Bharu en het plan (jaja, er is een heus plan!) is om langs de oostkust af te zakken. Een korte stop in Kuantan, een paar dagen strand op het eiland Tioman, even de grens over naar Singapore en dan weer terug omhoog langs Melaka naar Kuala Lumpur. Het lijkt er intussen op dat ik een reservering op Tioman te pakken heb voor volgende week, maar 100% zeker ben ik nog niet (als ik om adres- en paspoortgegevens gevraagd word, zou het toch goed moeten zitten?).

Eerst Kota Bharu, een stad die op het eerste gezicht niet heel spectaculair is, maar als je de tijd neemt zijn hier mooie dingen te vinden. Eigenlijk werkt het overal zo: als je moeite doet, heeft elke ogenschijnlijk saaie stad zijn verborgen parels. Voordeel is dat dit soort plaatsen spotgoedkoop zijn, gisteravond telde ik uit wat ik had uitgegeven en kwam net aan de 41 ringgit, nog geen 10 euro per dag (inclusief een schoon bed, warme douche, drie maaltijden en tussendoortjes). Het is bijna lachwekkend. Ter compensatie heb ik mezelf beloofd eind deze week een luxe hotel te zoeken om de balans weer recht te trekken.

Hoofdattractie hier is de 'pasar besar', de mooiste markt van Maleisië. Rijen kramen met verse groenten en fruit (daarvan ging uiteraard een zak mee), rijst, vissen en alles wat maar in de zee leeft, kippen-met-pootjes-en-oogjes, kleding en wat al niet meer. Het was uiteindelijk niet de schoonste markt, eenmaal thuis liep ik linea recta naar de badkamer om mijn sandalen en voeten te ontdoen van kippenbloed en vissenwater. Ranzigheid, bah.

Het meest heuglijke nieuws van vandaag is toch wel dat ik een paraplu heb gekocht. Een kekke opvouwbare met donkergroene ruitjes. Ik kon 13 weken zonder paraplu - in de Filipijnen heb ik een paar keer die benauwde barbieroze regenjas aangehad - maar sinds zondag regent het ineens elke avond als ik wil gaan eten, dus ik heb toch maar wat praktischer bescherming gekocht. Waar een mens al niet blij mee kan zijn.

Nouja, ik vermaak me hier nog wel even...

1 opmerking:

  1. Wat een heerlijke berichten. Ik benijd je dat je zo lang rond kan reizen.
    Heerlijk zoals je ervan geniet. Op afstand geniet ik met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen