dinsdag 23 september 2014

Bye Bye Indonesia

Twee maanden is niets in deze onmetelijk grote archipel. Helemaal niet als je langzaam reist. Drie maanden had het niet beter gemaakt, hooguit nog moeilijker om te kiezen waarheen te gaan. De kans is vrij groot dat ik volgend jaar wacht op een aantrekkelijke aanbieding voor een retourtje Jakarta. Sulawesi wacht nog op me. En de Molukken. En Sumatra. Om het maar niet te hebben over al die lieve mensen op Java die ik nog een keer wil ontmoeten. Oh en het eten... zo lekker!

Ik ga niet zeggen wat het mooiste was. De Borobudur tempel is niet te vergelijken met de hagelwitte stranden rond Lombok. De homestay in Cianjur is niet te vergelijken met de luxe bungalow op Lembongan. Appels en peren. Of sirsak en ananas, om in de sfeer te blijven. Alles was indrukwekkend en mooi op zijn eigen manier, zoals dat het afgelopen halfjaar al vaker was. Wat er echt bovenuit stak, waren de mensen. Ik dacht dat mensen in Maleisië aardig waren, maar de Javanen overtroffen dat ruimschoots.

Deze laatste drie nachten zit ik in Ubud, Bali. Zondagavond had ik na drie weken eindelijk weer een warme douche, zo fijn! Ik ontdek op de valreep hoe lekker 'froyo' (frozen yoghurt) met allerlei toppings kan zijn, koop op diezelfde valreep nog een tas vol souvenirs en zoek me twee dagen ongans naar een plek waar ik de boarding pass van AirAsia kan printen. Internetcafés sterven uit, dat blijkt maar weer. Ik moet nog inpakken, bedenken wat ik vanavond ga eten, uitzoeken hoe ik morgen bij het hostel kom en nog meer kleine dingen. Morgen is nog ver weg.
Morgenochtend word ik door een auto opgehaald en naar Denpassar Airport gereden. Na vier uur vliegen land ik halverwege de middag in Bangkok. De laatste halte op deze reis en weer een andere wereld.

Tot gauw Indonesië! Sampai jumpa lagi!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten