woensdag 10 december 2014

Links en rechts door de Randstad

Reislust stopt niet bij thuiskomst. Het gaat maar door. En door. En door. Ik boekte een ticket naar Dublin (nog 40 nachtjes!) en een naar Porto. Ik droom van plannen om weer terug naar Indonesië te gaan ergens ver weg in 2015. Intussen dwaal ik wat door de Randstad, van museum naar museum, van wolwinkel naar wolwinkel en van het ene theekopje naar het andere.

Op een zondagmiddag eind oktober leidde ik Ting, een Taiwanese toeriste die ik via Instagram ken, rond in Rotterdam. Van modern naar oud en weer terug naar modern. Ze genoot van de stad en ik leerde weer met open ogen naar doodgewone Hollandse dingen te kijken. Een kwartier stonden we te wachten voor een brug die open ging, ik keek ernaar zoals Ting, die vol verwondering voor de eerste keer in haar leven een brug zag openen. 


Op een ijzige donderdag bezocht ik voor de eerste keer in mijn leven het Rijksmuseum. Ik heb al 16 jaar een Museumkaart, maar op de een of andere manier heeft het Rijks nooit op mijn lijstje gestaan. Het was prachtig! Ik fietste daarna kriskras door Amsterdam en concludeerde dat ik een groter fan ben van Rotterdam dan van onze hoofdstad. Het krioelt er van de toeristen, in winkels word ik in het Engels aangesproken en je betaalt de hoofdprijs voor een kopje doodgewoon theewater. Echt typisch Nederlands voelde het voor mij niet.

Met mijn Oma ging ik naar het Spoorwegmuseum in Utrecht, ik fietste een paar keer door Rotterdam en gisteren bezocht ik alleen het Gemeentemuseum in Den Haag. De Rothko tentoonstelling is fenomenaal. Zijn kleurvlakken zuigen je mee het schilderij in, heel bijzonder. 

Zomaar wat mooie plekken en adressen van de afgelopen maanden, die met de wereld gedeeld moeten worden:
Lokaal Espresso in Rotterdam. Niet alleen voor espresso, maar ook voor echt lekkere thee en worteltaart een succes.
Shop Elle Aime in/op de Rotterdamse Zwaanshals is een bezoek waard. Twee (of drie?) deuren verder zit Ja Wol, de mooiste wolwinkel van de stad en in de rest van de straat sla ik nu nog heel veel andere adressen over die allemaal de moeite waard zijn.
Pim Coffee, Sandwiches & Vintage in Den Haag. In het hippe Zeeheldenwartier vind je heel veel leuke adressen. Pim heeft alles: koffie, thee, lekkere taart en vintage spullen. 
Weldraad in Amsterdam. Mijn nieuwe ontdekking tussen de wolwinkels. Bij Weldraad kreeg ik thee, dat was al een pluspunt. Verder verkopen ze alleen natuurlijke materialen en zijn ze best betaalbaar.
Gys en Daen's in Utrecht. Gys is een biologisch eetcafé en Daen's een gezellige plek om thee te drinken of te lunchen.


1 opmerking: